ERASMUS+ SCHIMBĂ VIEŢI, DESCHIDE MINŢI

”ERASMUS+ SCHIMBĂ VIEŢI, DESCHIDE MINŢI!”
Prof. Florina Popescu

În perioada 10.12-13.12.2019, am participat la Vizita de Studiu ”Enhancing Early Childhood and Care”, organizată de SEPIE- Agenția Națională ERASMUS+ Spania, în Valencia.
Scopul vizitei de studiu a fost acela de a oferi participanților posibilitatea să învețe, să împărtășească idei și practici de la nivel european în ceea ce privește Educația Timpurie de Calitate (ECEC). Au participat 24 profesori educație timpurie din 12 țări europene.
Vizita de studiu a cuprins activități diverse pe parcursul celor 4 zile.

10.12.2019
Activitatea a debutat cu înregistrarea participanților și înmânarea de către organizatori: d-na Salvador Hernández Josefa, d-nul Ajo Lázaro Andrés- director al unității de educație școlară și educație pentru adulți la SEPIE, Agenția Națională Erasmus +,d-nul Antonio Mota Cosano a materialelor corespunzătoare ( pungă Erasmus+, mapa participanților conținând materiale promoționale: blocknotes, penar: pix, creion, stickere, ecuson, programul activităților în perioada 10.12-13.12.2019 ) și primirea tuturor invitaților. A urmat desfășurarea a unui icebreak game: ”The Tie- Cravata”, prin care participanții au fost împărțiți în patru echipe: Blue, Pink, Orange, Green, sarcina pe care au avut-o aceștia a fost aceea de a preciza a trei lucruri ( false sau adevărate) despre propria persoană, joc prin care s-a urmărit ca cei 24 participanți să se cunoască unii pe alții.

11.12.2019
Deschiderea oficială s-a realizat la sediul CEFIRE de Educacio Infantil (Valencia) în plen, debutând cu un cuvânt introductiv al d-lui Ajo Lázaro Andrés- director al unității de educație școlară și educație pentru adulți la SEPIE, Agenția Națională Erasmus +,  urmat de intervenția realizată de d-na Mabel López Albors- managerul CEFIRE d’Educació Infantil Valencia, prin care au fost prezentate principalele compartimente și activități derulate în cadrul acestui centru.  D-nul Antonio Mota Cosano -responsabil Erasmus+ Spania pentru acțiunea KA1, a prezentat scopul acestei vizite de studiu, activitățile care urmează a fi desfășurate pe parcursul zilelor următoare. A urmat prezentarea realizată de către fiecare participant a propriei instituții de învățământ, a motivației participării la această vizită de studiu și așteptările pe care le au referitor la această activitate.
În continuare, cei 24 de participanți împreună cu gazdele au vizitat CEIP Alejandra Soler (Valencia), unitate de învățământ unde se aplică elemente ale abordării Reggio Emilia. Participanții au vizitat grupele de educație timpurie ( 2-3 ani, 3-4 ani, 4-5 ani), urmărind în mod direct modul în care se derulează activitățile procesului instructiv-educativ, modul de amenajare al spațiului educațional. Au urmat discuții, întrebări și răspunsuri, din partea participanților și reprezentanților și cadrelor didactice de la CEIP Alejandra Soler, referitoare la organizarea procesului de învățământ, colaborarea cu familia, mediul educațional, timpul petrecut de copii în grădiniță și școală, programul cadrelor didactice, pregătirea metodică a profesorilor, partea outdoor a demersului didactic din cadrul educației timpurii.
După-amiază, participanții s-au întors la sediul CEFIRE de Educacio Infantil (Valencia), unde au fost prezentate două materiale:

  1. Early Childhood Education and Care: Relevance and approaches – prezentat de d-na Ana de Castro
  2. Future lines of work in ECEC prezentat de d-na Sonia Renovell

Cele două materiale au permis inițierea unui dialog între participanți, realizându-se un schimb de idei, opinii și exemple de bune practici din propria țară sau instituție de învățământ. Participanții au fost împărțiți în cele 4 grupe inițiale – Blue, Pink, Orange, Green, având ca sarcină realizarea unui poster, prin care să se sublinieze importanța informațiilor dobândite în cadrul activității. Posterul va fi finalizat în ultima zi a vizitei de studiu.

12.12.2019
În cea de-a treia zi, participanții însoțiți de  d-na Salvador Hernández Josefa, d-nul Ajo Lázaro Andrés, d-nul Antonio Mota Cosano  s-au deplasat în localitatea Quart de les Valls ( la o distanță de 35 km de Valencia) , unde au fost vizitate două unități școlare: CRA de Benavites, școala coordonatoare și o școală subordonată (Vicente Ferrer-Colegio Public de Pre-escolar i educacio General Basica.) D-nul director Adrià Benet a prezentat misiunea și viziunea școlii, modul în care participarea profesorilor la programul Erasmus+, Acțiunea cheie 1, a schimbat modul de desfășurare a procesului de învățământ prin integrarea unor paractici europene de succes în activitățle/lecțiile derulate într-o școală din mediul rural din Spania. Participanții au avut posibilitatea de interacționa cu copiii și profesorii, au observat direct activități/lecții, au avut un schimb de păreri și opinii referitor la ceea ce au observat. Au fost prezentate câteva aplicații ITC  ( ex. Seesaw), care pot fi utilizate în activitatea cu copiii, în scopul optimizării demersului didactic. Au fost subliniate importanța participării cadrelor didactice la programele de cooperare europeană Erasmus+ și modul în care competențele dobândite pot fi implementate în școlile de proveniență.
După-amiază participanții s-au deplasat înapoi în Valencia, unde a fost vizitată o grădiniță particulară CEIP Principe Valiente (Manises) și au fost prezentate 3 materiale PPT:

  1. Teacher Training in Spain prezentat de d-na Rosa Nando
  2. CEFIRE approach to teacher training prezentat de d-nul Óscar Lozano
  3.  New approaches in ECEC prezentat de d-nul Óscar Lozano

Toate acestea au facilitat un dialog între gazde și participanți asupra modului de formare inițială și continuă a profesorilor în Spania și în țările de proveniență a participanților.

13.12.2019
În ultima zi a vizitei de studiu a fost vizitată CEIP Les Arts (Valencia), o unitate de învățământ situată într-o zonă defavorizată a Valenciei. Au fost observate interacțiunea profesorilor cu părinții copiilor, diferite metode de adaptare a preșcolarilor la mediul grădiniței, activitatea desfășurată cu copiii cu cerințe speciale, activități zilnice ale copiilor de 2-3 ani.
În continuare participanții s-au deplasat la CEFIRE de Educació Infantil (Valencia), unde s-a desfășurat o activitate de grup, finalizând posterul. Ideile principale care s-au desprins, idei pe care participanții le vor ”lua” acasă, au fost următoarele:

  1. If you can dream it, you can do it!
  2. Take care of you, your friends, your place and materials!

În continuare a fost prezenat un material PPT despre programul Erasmus+, Acțiunile cheie 1 și 2, oportunitățile pe care acestea le oferă profesorilor.
A urmat  încheierea oficială a vizitei de studiu și acordarea Certificatelor de participare.
Această activitate de formare a răspuns unor nevoi de dezvoltare profesională/ personală;
•        înțelegerea aprofundată a programului Erasmus+;
•        posibilitatea stabilirii de noi contacte în vederea inițierii unor noi parteneriate;
•        exersarea abilitaților de prezentare;
•        dezvoltarea gândirii critice;
•        dezvoltarea competentelor TIC- realizarea de materiale
•        comunicare interpersonală și schimb de idei.

 

 


×


×