Buletin informativ Noiembrie 2019

PLAN DE ACTIVITĂŢI 3

        Pentru  activităţile desfăşurate în această lună am avut ca scop atingerea următoarelor obiective:

  • Dobândirea unor deprinderi de bază – abilitatea de a comunica într-un mod constructiv în diverse medii;
  • Prezentarea patrimoniului cultural al propriei ţări şi al Europei, copiilor, în scopul creşterii conştientizării

pentru conservarea şi promovarea identităţii naţionale;

  • Încurajarea participării active a preşcolarilor în cadrul procesului de învăţare, folosind creativitatea

copilului ca principal instrument al activităţilor centrate pe artă;

  • Utilizarea TIC pentru a împărtăşi informaţii cu partenerii despre activităţile proiectului şi dezvoltarea

competenţelor digitale în vederea prezentării activităţilor proiectului;

  • Încurajarea elevilor şi profesorilor pentru participarea activă la activităţile proiectului prin promovarea

competenţelor de prezentare a propriului patrimoniu cultural, pentru a afla mai multe informaţii despre propria ţară şi de a disemina aceste informaţii partenerilor de proiect.

Creare/Pictare ornamente tradiționale ale costumelor populare – desen decorativ. Realizare expoziție la nivelul grădiniței

Creare păpuși de hârtie, purtând costume populare românești

Pentru realizarea acestor obiective am realizat următoarele activități:

  • Să decoreze ia prin semne grafice realizând motive tradiționale românești.
  • Să plieze hârtia pentru a obține corpul păpușilor.
  • Să decoreze cu semne grafice elementele ce conțin costumele păpușilor.
  • Să cunoască portul popular românesc.
  • Să folosească diferite combinaţii de linii/puncte de diferite mărimi, culori şi poziţii, pentru realizarea motivelor decorative pe ie.
  • Să furnizeze informații în legătură cu tema activităților derulate în anul doi de proiect Erasmus.
  • Să picteze ornamente tradiționale ale costumelor populare.
  • Să descrie costumul popular pe care l-a realizat.
  • Să confecționeze păpuși pe suport de lemn, purtând portul popular.
  • Să decoreze costumul popular pe suport de  hârtie utilizând semnele grafice cunoscute și culorile corespunzătoare tricolorului.
  • Transmiterea cunoștințelor copiilor vis a vis de culorile și ormanentele de pe portul popular românesc.
  • Ornamentarea costumului popular pe hârtie și ipsos utilizând culorile tricolorului.
  • Cunoașterea și valorificarea obiceiurilor şi tradiţiilor populare în creații proprii ale copiilor.
  • Cunoaşterea principalelor tipuri de meşteşuguri populare tradiţionale, practicate în decursul timpului.
  • Cultivarea dragostei față de obiceiurile şi tradițiile românilor și a interesului pentru perpetuarea lor.
  • Promovarea artei ca mijloc de cunoaştere, păstrare, prețuire a portului popular românesc a tradiţiilor şi obiceiurilor românești.
  • Dezvoltarea imaginaţiei și a creativităţii preșcolarilor.

DESCRIEREA ACTIVITĂȚII

                În cadrul acestei activități au participat un număr de 95 preșcolari de la grupele mare “A”, mare “B”, mijlocie „A”, mijlocie „C” unde au avut ca temă ” Creare/Pictare ornamente tradiționale ale costumelor populare – desen decorativ”.

La începutul activității, preșcolarii grupei mare B  au observat costume populare românești. Au identificat culorile utilizate pentru motivele tradiționale cusute pe costume, au descris motivele tradițioanle : flori, frunze, soare, etc., descoperind totodată semnificațiile motivelor tradiționale. În desfășurarea activității, copiii au realizat desene decorative cu motive tradiționale românești.

S-au purtat discuții cu preșcolarii grupei mijlocii A despre costumele tradiționale românești, despre motivele care se afla pe ia fetelor, despre cum coseau bunicile fiecare motiv realizând costumele. Preșcolarii primesc fiecare câte o ie, carioci de diferite culori din care vor realiza motivele de la mânecile iei, de la baza gâtului acesteia dar ăi de la poale. Fiecare preșcolar a realizat ia așa cum și-a dorit cu motivele proprii dând dovadă de creativitate și inovație.

Activitatea la grupa mijlocie A a debutat cu identificarea semnelor grafice ce se găsesc pe costumul popular. Activitatea a continuat cu executarea semnelor grafice pe suporturi de hârtie.

Activitatea s-a încheiat cu confecționarea păpușilor prin îmbrăcarea ligurilor de lemn cu suportul de hârtie realizat anterior.

Preșcolarii grupei mare A au urmărit un material video în care au fost prezentate diverse modele de desen decorativ folosite în decorarea costumului popular românesc. Am purtat discuții vis-a-vis de semnificașia modelelor vizionate. Copiii au fost invitați să decoreze și ei o ie, folosind linia și punctul, ca elemente decorative.

Preşcolarii grupei mijlocie C, au fost implicaţi într-o activitate din cadrul proiectului Erasmus. Copiii împreună cu educatoarea au decorat costumele populare din țara noastră, respectiv ia. Ei au pictat diferite ornamente tradiționale pe ia românească. Preșcolarii au fost încantați deoarece au putut să creeze diferite modele de ii pe care le-au personalizat după bunul plac.

În cadrul acestei activități au participat un număr de 99 preșcolari de la grupele mare “A”, mare “B”, mijlocie „A”, mijlocie „C” unde au avut ca temă ” Creare păpuși de hârtie, purtând costume populare românești”.

Activitatea a debutat cu observarea costumului popular muntenesc și a steagului tării noastre. Activitatea a continuat cu  pictarea ornementelor din ipsos, ornamente ce ilustrează costumul popular femeiesc și bărbătesc.

Educatoarea împreună cu preșcolarii poartă discuții despre costumele populare romanești despre cum ar arăta un băiat păpuță și o fetiță din hârtie purtând costume populare. Preșcolarii au revăzut costrumele populare și au decis că pot realiza din hârtie păpuși băiat și fată purtând costume populare. Preșcolarii au la dispoziție coli albe pe care le vor decoara cu semne grafice, apoivor plia coala pentru a realiza corpul păpușilor, hârtie roșie pentru fota fetei, hârtie crem pentru ilicul băiatului, hârtie neagră și maro din care vor realiza părul păpușilor. Din hârtia albă vor face corpul păpușilor, vor lipi fota fetei și ilicul băiatului, apoi vor lipi părul. La finalul activității vor realiza o expoziție în sala de grupă cu păpușile din hârtie în costume populare.

La  începutul activității  se realizează o lectură după imagini ”Motive tradiționale românești”, copiii discutând despre costumul popular românesc și componentele acestuia. Copiii primesc materiale din care vor realiza păpuși din hârtie având costume populare: ie, fotă/vâlnic, ițari, etc.

La sfârșitul activității se realizează o expoziție cu lucrările copiilor în cadrul colțului Erasmus, din sala de grupă.

Activitatea s-a desfășurat la centrul ARTĂ. La începutul activității am purtat discuții despre componența costumului popular, despre culorile care se regăsesc în costumul popular.

Copiii au lucrat în grup, folosind hârtia creponată, pentru a realiza păpuși din hârtie, păpuși care poartă costum popular românesc.

IMPACT

  • Dezvoltarea creativității prin intermediul decorului cosumelor populare românești
  • Familiarizarea copiiilor cu costumul popular românesc.
  • Formarea sentimentelor de dragoste față tradițiile și obiceiurile poporului român.
  • Dobândirea unor cunoştinţe cu privire la ornamentele costumelor populare.
  • Preșcolarii au demonstrat că au cunoștințe despre culorile tricolorului nostru și a costumului popular tradișional.
  • Au aplicat cunoștințele , deprinderile și abilitățile pentru realizarea cu succes a temei.
  • Preșcolarii au dat dovadă de creativitate și inventivitate în realizarea păpușilor.
  • Promovarea artei populare românești prin activitățile proiectului.
  • Valorificarea potențialului artistic al preșcolarilor prin participarea la activitățile de pe toată durata proiectului.
  • Dezvoltarea interesului pentru cunoaşterea, păstrarea şi transmiterea portului popular românesc, a tradiţiilor şi obiceiurilor specifice poporului nostru, dezvoltarea dragostei faţă de ţară şi de tot ce are valoros poporul nostru, păstrarea fiinţei naţionale prin artă.

PRODUSELE ACTIVITĂȚII

Creare/Pictare ornamente tradiționale ale costumelor populare – desen decorativ

ACTIVITĂȚI GRUPA MARE “A”

ACTIVITĂȚI GRUPA MARE “B”

ACTIVITĂȚI GRUPA MIJLOCIE “A”

ACTIVITĂȚI GRUPA MIJLOCIE “C”

PRODUSELE ACTIVITĂȚII  

Creare păpuși de hârtie, purtând costume populare românești

ACTIVITĂȚI GRUPA MARE “A”

ACTIVITĂȚI GRUPA MARE “B”

ACTIVITĂȚI GRUPA MIJLOCIE “A”

ACTIVITĂȚI GRUPA MIJLOCIE “C”

Întocmit, Prof. Stănciulică Steluța –  responsabil evaluare.

 


×


×